وی گفت استدلال اسلام و مسلمانان د.
وی افزود: تا زمانی که تکلیف سیستم بانکی مشخص نشود ، سیستم بانک مرکزی که باید بر آن نظارت کند ، مشخص نیست یا به عبارت دیگر ، وقتی هنوز ساختار مشخص نیست ، بانک مرکزی باید بر چه نظارتی نظارت کند؟ اگر ساختار ما اسلامی است ، بنابراین قطعات باید اقتباس شود. “این سه بانک ، سهام و بیمه با آن هستند و اگر به این نتیجه برسیم که آنها باید تغییر کنند ، پس واقعاً باید آنها را تغییر دهیم.
معصومی نیا افزود: “حتی اگر این امر اسلامی نباشد و به همین روند ادامه دهیم ، تعریف ماموریت بانک مرکزی بدون تعریف سیستم بانکی امکان پذیر نیست. به عنوان مثال ، رابطه بانک مرکزی با سیستم بانکی؟ این پول یا سیستم ایجاد نمی کند. اعضای قبلی یا تغییر یافته مجلس نباید تا زمان تصویب کامل یک لایحه رای دهند.
وی در مورد موضوع شکل گیری پول توضیح داد: در چند سال گذشته مقام معظم رهبری بیشترین اختیار را به روسای سیستم بانکی برای بهبود وضعیت خود دادند ، اما هیچ بهبودی مشاهده نکردیم. بدیهی است که مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است ، به همین دلیل مقام معظم رهبری چندین سال نام اقتصادی سال را انتخاب کردند.
معصومی نیا افزود: “دو بعد مهم در نظام اقتصادی وجود دارد که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در برابر سیستم بانکی و فساد مالی است.” البته نه تنها در بانکداری بلکه در بیمه و بازار سرمایه نیز مشکلاتی وجود دارد ، بنابراین برای یافتن مشکل اصلی باید تحلیل صحیح انجام شود.
وی گفت: “یکی از اصلی ترین مسائل اقتصادی ما ایجاد پول است. در سال های اخیر نقدینگی در کشور ما هشت برابر افزایش یافته در حالی که رشد سرمایه گذاری ما منفی بوده است.” براساس گزارش اقتصادی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، از سال 1990 تشکیل کل سرمایه ما بسیار منفی بوده است.
معصومی نیا با اشاره به اینکه در طرح تازه ارائه شده هیچ راه حلی برای حل این مشکل ارائه نشده است ، اظهار داشت: این طرح ادامه ایجاد وجوه است ، یعنی به روشی که اجازه می دهد این روند ادامه یابد و بانک سپرده می گیرد. این مسئله باید مطرح شود و تصمیم بهتری اتخاذ شود زیرا در اقتصاد جهانی فعلی ، شکل گیری پول همراه با موضوع بانکداری اسلامی بسیار مهم است.
وی ادامه داد: ایجاد پول باعث می شود اقتصاد مالی و بخش پولی و مالی به خودی خود سودآور باشد ، بنابراین وقتی این ساختار خود سود می آورد افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند و باعث می شود افراد به بخش واقعی جذب نشوند.
وی افزود: “به همین دلیل ، بسیاری از اقتصاددانان برجسته در جهان معتقدند که توانایی شکل گیری پول باید از سیستم بانکی گرفته شود یا مالیاتی وضع شود که اجازه ندهد خود سیستم مالی و پولی از مزایای تشکیل پول بهره مند شود. ” به طوری که مبلغ مناسب داده شود و بقیه هدایا در مکان های عمومی خرج شود.
معصومي نيا با توجه به ساختار بانك مركزي توضيح داد: بانك مركزي در حال حاضر پنج ستون دارد و رهبر اصلي اين ستون ها شوراي عالي است.آيين نامه ها در بانك مركزي معرفي شده اند و از شش غير اعضای اجرایی و سه عضو غیر اجرایی ، به این معنی که ضمیمه اصلی بانک مرکزی در دست این افراد است.
وی با اشاره به مواد این طرح ادامه داد: “تصمیم گیری در دست اعضای غیرموظف است که از بین سه اقتصاددان متخصص در سیاست های پولی و اقتصاد کلان و سه کارشناس در امور بانکی و بانکی توسط رئیس جمهوری انتخاب شده اند. وزیر دارایی و اقتصاد سابق آگاه ترین بود. درباره این موضوعات ، مفسر در این انتخاب است.
وی با معرفی اعضای غیر اجرایی گفت: “اینها رئیس کل ، معاون سیاست بانک مرکزی و معاون نظارت بانک مرکزی هستند. مشخص نیست چه کسی این رهبران را توجیه می کند و جرم چیست؟ تخلف نیست
معصومی نیا افزود: “در حالی كه در طرح قبلی اختیارات بانك مركزی فراخوانده می شد ، اختیارات رئیس كلاهبرداری هدف قرار می گرفت ، اما در این طرح رئیس كل بانك مركزی باید سخنان این شش نفر را بشنود.”
وی در مورد اختیارات شورای عالی مقرر در ماده 11 این طرح که در آن سی پرونده وجود دارد ، گفت: پذیرش قراردادهایی مانند FATF با وجود مخالفت مجلس ، که نقض قانون اساسی است.
معصومی نیا در مورد پاسخ این اشخاص با استناد به همین طرح گفت: در قسمت ب ماده 14 این طرح ذکر شده است که رئیس جمهور موظف است در اولین جلسه عمومی مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت و آبان شرکت کند. . تهیه گزارش عملکرد و ارائه برنامه ریزی بانک مرکزی شامل سیاست های پولی ، نظارت بانکی و غیره
وی ادامه داد: در قسمت ج این ماده عنوان شد كه کلیه وزارتخانه ها ، م institutionsسسات و شركت های دولتی موظفند هرگونه اطلاعات مورد نیاز شورای عالی را ارائه دهند ، در غیر این صورت مرتكب به یك سال حبس محكوم می شود.
معصومی نیا گفت: ماده 4 این طرح تصریح کرده است که شرایط ، حدود و وظایف در مواردی که حکم قانونی ندارد به عهده شورای عالی است و بر این اساس ، بانک مرکزی مجاز به افزایش اختیارات خود است ، چنین چیزی وجود ندارد به عنوان یک قانون
وی با اشاره به نقش شورای فقه در این طرح ، توضیح داد: علی رغم مواد مندرج در این طرح ، حتی شورای فقه نیز نتوانسته است و نمی تواند برای ایجاد تغییرات گام بردارد. تا زمان وقوع تخلف ، مقامات اعتراض کردند ، اما با وجود این طرح ، سایر مقامات حق اعتراض ندارند و برای حفظ موقعیت رژیم مجبور به سکوت می شوند.
معصومی نیا گفت: “تلاش متفکران در این پروژه قابل تقدیر است. ما در مورد یک شخص صحبت نمی کنیم ، به قانون نگاه می کنیم و می دانیم که مشکل اساسی این است که تعداد متخصصان این پروژه کم است و برای توسط دیگران استفاده شد. “
انتهای پیام